Tjen din første mønt – dit første fritidsjob

Du er måske begyndt at drømme om, at tjene dine egne penge? Men skal det være et fritidsjob i en butik?
Eller vil du hellere selv have din egen lille forretning? For eksempel ved at gøre rent, lave havearbejde, lufte hunde eller noget helt tredje. Eller måske drømmer du om at sælge dine hjemmelavede smykker?
Men hvordan lander du dit første fritidsjob? Hvordan omsætter du din forretningsidé til en forretning, du kan tjene penge på?
Tjen din første mønt er læringsdagen, hvor du får input til…. hvordan du tjener din første mønt!

Book læringsdagen

Fag og faglige mål i folkeskolen

Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 7. – 8. klassetrin
Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Dansk, Matematik og Samfundsfag (8.kl.)
Faglige mål:
Dansk:
Matematik:
Samfundsfag:

Forslag til før- og efter aktivitet på skolen

Faglige føraktiviteter

Dansk:

  • Hvad er en ansøgning?
  • Hvad er et CV?
  • Hvad er et fritidsjob?
  • Hvad er en iværksætter?

Matematik:

  • Hvor meget kan du tjene ved et fritidsjob? (frikort, arbejdsmarkedsbidrag)?
  • Hvad er en lønseddel?
  • Hvad er et budget? Hvad er en vare? Hvad er en serviceydelse?
  • Hvordan beregner vi prisen på en vare?
  • På hvor mange måder kan vi beregne prisen på sælge serviceydelser som for eksempel:
    • Lave havearbejde? Lufte hunde? Vaske biler? Babysitning?
    • Hvilken vil vi vælge?

Samfundsfag:

  • Hvad vil det sige at være lønmodtager, selvstændig?

Faglige efteraktiviteter

Dansk:

  • Lav en ansøgning
  • Lav et CV

Matematik:

  • Anvende handelsregning i andre sammenhænge. Fx i arbejdet med privatøkonomi, eller små projekter hvor eleverne skal drive en lille bod/loppemarked på skolen. 

Samfundsfag:

  • Hvad betyder det, at jeg begynder at tjene penge?

Karrierelæring – før/efteraktiviteter

Før besøget:

  • Se filmen – ”fritidsjob i Normal” og tal om filmen.
  • Se filmen – ”Daniel og Watery” om en ung iværksætter i Grenaa og tal om filmen.

Efter besøget:

  • Hvad er du blevet opmærksom på, hvis du skal have et (nyt) fritidsjob i en butik?
  • Hvad er du blevet opmærksom på, hvis du gerne vil have din egen business/virksomhed?
Læringsdagens formål og mål

Formål

  • Give dig kendskab til det at have et fritidsjob i en butik
  • Give dig kendskab til, hvordan man kan arbejde på at omsætte en forretningside til virkelighed.
  • At du lærer at præsentere dig på en professionel og imødekommende måde

Mål

  • Præsentationsteknikker (hvordan ”sælger” du dig selv)
  • Hvad er et budget – hvordan man tjener penge på at sælge varer eller serviceydelser
  • Hvem dine kunder er (de forskellige kundetyper)
  • Hvordan du møder din arbejdsgiver eller dine kunder (4 x 20 reglen)?
  • Hvordan du bruger en forretningsmodel til at udvikle din forretningside til praksis
Krav til teknologi

Eleverne skal medbringe:

  • Egen computer
Til erhvervsskolelærerne

Nedenstående er en guide til, hvordan du introducerer de enkelte opgaver. Der er også sat estimerede tidsrammer på, men det er op til dig/jer at sammenstykke programmet, så det passer til jeres behov.

Velkomst og præsentation for dagen

 

Oplæg til opgave 1: Icebreaker

Et håndtryk, har gennem mange årtier været anset for den mest korrekte og høfligste måde at hilse på hinanden på i Danmark. Start dagen med at give et ordentligt håndtryk til alle deltagere, se dem i øjnene og korriger dem, hvis de ikke er (mentalt) til stede.

Oplæg til opgave 2: Løvens Hule (WATARY)

Se filmen med Daniel og giv eleverne spørgsmålene.
Link til svarene her.
Link til film ligger nederst på hjemmesiden.

Oplæg til opgave 3: Fritidsjob i butik

I tager hul på dét at have et fritidsjob i en butik. Start med at inddrage erfaringer fra elever, som allerede har et fritidsjob. Herefter taler I om, hvilke typer opgaver, man må varetage i en butik, når man er 13 – 15 år. Brug også opgaven til at forklare, hvad de forskellige begreber dækker over – fx ”optælling”.

Tid 45-60 min

Oplæg til opgave 4: Film om fritidsjobs

Se filmene om fritidsjob i Normal og om iværksætteren Daniel Bloch. Giv eleverne spørgsmålene, som I bruger til at drøfte filmen. Link til film ligger nederst på hjemmesiden.

Oplæg til opgave 5: Den gode ungarbejder

Præsenter opgaven.

Oplæg til opgave 6: Jobannoncer

Vil du kunne søge disse jobs? Gennemgå tre eksempler på jobopslag, ungarbejdere.

Oplæg til opgave 7:  Præsentationsteknik – 4 x 20 reglen

Gennemgå 4 x 20 reglen (se opgaven) som oplæg til, at eleverne prøver at præsentere sig overfor en arbejdsgiver ved en jobsamtale. Gør i introduktionen opmærksom på, at 4 x 20 reglen også er vigtig, hvis man gerne vil arbejde med kundesalg.

Tid 45-60 min

Oplæg til opgave 8: Hvilke kundetyper kan vi møde i butikken?

Introducer de fire kundetyper (se introduktion til opgaven), gerne med nogle eksempler, og sæt herefter opgaven i gang.

Tid 45-60 min

Oplæg til opgave 9: AIDA-modellen

Introducer AIDA-modellen med afsæt i en reklame, som du vurderer, eleverne også har et forhold til. Alternativt kan du lade eleverne vælge en reklame, som I vælger at analysere ud fra AIDA-modellen (se Introduktion i opgaven). Eleverne skal benytte AIDA-modellen når de efterfølgende skal løse opgave 6 – Vores virksomheds forretningsmodel.

Opgave 9a: Vores virksomheds forretningsmodel

Eleverne arbejder med at omsætte en forretningsidé. Det kan for eksempel være serviceydelser som lettere rengøring, hundeluftning, babysitning, havearbejde eller salg af produkter som fx hjemmelavede smykker m.v. Lad eleverne arbejde i grupper af 2 – 4 elever. Når de er blevet enige om en forretningsidé, skal de arbejde med idéen i forretningsmodellen. De skal løse følgende opgaver:

  1. Hvem er vores kunder?
  2. Hvad sælger vi?
  3. Hvordan skaffer vi kunder?
  4. Hvilke opgaver udfører vi?
  5. Hvordan hænger forretningen økonomisk sammen?

Præsenter forretningsmodellen i ovennævnte rækkefølge (se power point) En væsentlig pointe er, at hvis man senere ændrer på nogen i en del af modellen, så påvirker det også de andre dele. Keep it simple og anbefal eleverne at arbejde med noget, der virker realistisk for dem.

Husk! I kan enten vælge at udlevere forretningsmodellen i papirform eller lade eleverne arbejde med den via egen PC/tablet.

Eleverne pitcher deres forretningside på tid – max 2 – 3 minutter (husk alle skal have lige meget tid).

Tid 90-120 min

Hvad lærer du?

Når du går hjem, har du lært om:

  • Hvordan du søger fritidsjob i en butik.
  • Hvad kunder er.
  • Hvilke arbejdsopgaver du kan få i en butik.
  • Hvordan du kan arbejde med at omsætte en god ide til at lave din egen forretning til virkelighed.

Hvad kan du blive?

I denne film skal du høre Signe fortælle om, hvordan man kan få sit første job i en Normal butik, og hvilke arbejdsopgaver man har som ungarbejder.

Hvad kan du blive?

I denne film skal du høre Daniel fortælle om, hvordan man kan starte sin egen virksomhed og blive iværksætter.