Influencer for en dag
Hvordan tjener man egentligt penge som influencer? Det lærer du om i dette forløb, hvor du skal prøve at være influencer for en dag. Du lærer om de overvejelser, der foregår bag kameraet, fx om målgrupper og hvordan man rammer dem med sit indhold. Du lærer også at lave målrettet content, så du kan få succes.
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 7. og 8. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i fagene dansk, matematik og teknologiforståelse.
Faglige mål:
Dansk
- Fremstilling: Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
- It og kommunikation: Eleven kan vælge digitale teknologier i forhold til situationen.
- It og kommunikation: Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet.
Matematik
- Regnestrategier: Eleverne kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal.
- Regnestrategier: Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst.
Teknologiforståelse
- Digital myndiggørelse: Eleven har viden om digitale artefakters betydning for individ, fællesskaber og samfund.
- Teknologisk handleevne: Eleverne har viden om den grundlæggende opbygning og virkemåde af digitale netværk.
Faglige føraktiviteter
Dansk
- “Besøg” de influencere der arbejdes med i forløbet – Hvem er de, hvad står de for, hvad er deres budskab?
- Følger I selv nogle influencere? Hvorfor/hvorfor ikke?
Tag gerne en snak med eleverne om etiske og moralske aspekter, som knytter sig til det at være influencer. På den måde taler forløbet ind i det faglige mål i dansk i grundskolen “Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet. “
Tag fx afsæt i nedenstående konkrete sager om virksomheders brug af influencers i kampagner:
Spørg eleverne: “Får det jer til at købe produkterne, at influencerne reklamerer for det”?
Faglige efteraktiviteter
Dansk: Gense video. Hvad kan man gøre for at få flere visninger. Hvad skal man rent etisk og moralsk tænke på som influencer? Etisk dilemmaer. Må man bruge sine børn? Hvad kan man reklamere for? Må man filme hjemme hos andre? Må man filme folk i badetøj? Må man sige hvad man vil? Er der sager/emner man skal holde sig fra? Ansigtsløs kommunikation: hvad kan man tillade sig at sige? Hvilket ansvar har man som influencer?
Matematik: Hvordan har vi beregnet, hvad man tjener? Hvor meget aktivitet skal man have for at tjene det samme som:
- en butiksmedarbejder
- en kontormedarbejder
- En indkøber/sælger
- En speditør?
Teknologiforståelse: Digital myndiggørelse. Lav en analyse af andre sociale medier.
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
Snak med eleverne om følgende:
-
Hvilke influencere kender klassens elever?
- Hvad “sælger” de?
-
Kan man leve af at være influencer?
- Hvordan tjener de penge?
Efter besøget:
Snak med eleverne om:
Hvad skal man kunne som influencer?
- Regnskab
- Målgrupper/persona
- Markedsføringsplan/kommunikation
- Pitch
- Beregne tilbud
Formål
- At lære om arbejdet som influencer og hvilke kompetencer det kræver.
- At vise eleverne, at det at være influencer kræver “godt købmandsskab”.
Mål
- At lære om målgrupper og personaer.
- At lære om målrettet markedsføring.
- At lære om økonomi (budget og regnskab).
- At lære om kommunikation og content creation.
Eleverne skal medbringe:
- Deres mobiltelefon.
IT-værktøjer:
Eleverne skal anvende deres mobil til at lave indhold.
Mindst én elev i hver gruppe skal kunne redigere video i enten Capcut eller iMovie.
IT-værktøjer
Eleverne skal anvende deres mobil til at lave indhold. Husk gerne en adapter fra HDMI til iPhone, så man har mulighed for at vise nogle af elevernes film for hele klassen.
Eleverne skal kunne redigere video i enten Capcut eller iMovie.
Didaktisk
Der bør være fokus på at få nogle gode faglige snakke med eleverne undervejs:
- Hvad skal man kunne som influencer – faglige ting?
- Hvilke influencere følger de – og hvorfor?
- Hvad er en målgruppe og hvordan tror de man bedst kan sælge til dem?
Lad eleverne være så aktive som muligt og opfordre dem til at byde ind med forslag.
Afsæt gerne 1 time til opgaven om at producere eget indhold. Læg vægt på, at eleverne kobler indholdet til det de har lært om målgrupper og personaer.
Lovgivning, etik og moral
Tag gerne en snak med eleverne om hvad man egentlig må som influencer, og diskuter gerne etiske og moralske aspekter, som knytter sig til det at være influencer.
På den måde taler forløbet ind i det faglige mål i dansk i grundskolen: “Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet. “
Tag fx afsæt i nedenstående konkrete sager om virksomheders brug af influencers i kampagner:
Spørg eleverne om kampagnen får dem til at købe produktet.
Hvad lærer I?
I dette forløb kommer I til at arbejde som influencer. I skal lære:
- Hvordan man tjener penge.
- Hvad målgrupper og personaer er.
- Hvordan man laver indhold som passer til en målgruppe.
- Hvordan man skal kommunikere sit budskab.
Målet er, at I skal…
- Prøve at arbejde som influencer.
- Vide mere om alt det der foregår bag kameraet.
- Forstå hvad du skal kunne fagligt for at få succes som influencer.
Ekstraopgave: økonomi
I skal nu prøve at beregne en fortjeneste ved jeres kampagne.
Start med at sætte nogle mål:
- Hvor mange følgere har influenceren?
- Hvor mange tror vi realistisk ser indholdet?
- Hvad er vores mål for interaktioner på indholdet
Hvad tjener en influencer på YouTube?
- Udregning fortjenesten ved kampagnen ved hhv. 1000, 2000 eller 3000 visninger.
- Hvad tjener man på TikTok, Instagram, osv.
- Hvad tjener influencere ellers på? Får de en fast pris og evt nogle produkter?
Karrierelæring: Hvad skal man kunne som influencer?
Som bruger og følger ser du kun det, der foregår på skærmen. Men som influencer foregår der rigtigt mange ting bag skærmen. Du skal faktisk kunne rigtigt mange faglige ting, som du kan lære på en business uddannelse:
- Du skal grundlæggende lære det vi kalder “godt købmandsskab”.
- Du skal kunne noget om økonomi (lave budget og regnskab)
- Du skal kunne lave målgruppeanalyse og personaer.
- Du skal gøre dig overvejelser om, hvad der skal kendetegne dig som influencer – hvilke værdier har du og hvilken målgruppe henvender du dig til.
- Du skal overveje, hvilke virksomheder du kunne være interessant for.
- Du skal være god til kommunikation – forhandle med virksomheder, agenter og kunne kommunikere til din målgruppe.
- Lave godt, spændende og relevant indhold.
Alt dette kan du lære om, og få en række værktøjer, hvid du uddanner dig inden for business.
God råd til videoproduktion
Hvordan laver man effektivt videomateriale, som fanger brugerne på de sociale medier? Det kan du få nogle tips til i filmen her med Shaping New Tomorrow.
Brug af influencers
I filmen her kan du høre Trine Hansen, fra virksomheden Party In A Box, fortælle om, hvordan de har brugt influencers til deres SoMe markedsføring. Du kan høre hende fortælle om, hvilke overvejelser hun gør sig om brugen af influencers, og hvad man skal være opmærksom på.