Fra ordre til afhentning – kom med ind i en digital webshop

Giver eleverne indblik i hvad der sker, fra de plotter et ønske på sin ønskesky eller lægger en ordre på nettet, til varen endelig bliver leveret hjemme på adressen eller i pakkeboksen.

Book læringsdagen

Fag og faglige mål i folkeskolen

Klassetrin:
Forløbet henvender sig til elever på 6. – 7. klassetrin

Fag:
Forløbet kan passe ind i fagene Dansk, Håndværk og design

Faglige mål/kompetencer:
Problemløsning, kommunikation, team-samarbejde
Læsning, fremstilling og fortolkning
Praktisk arbejde
Innovation

Forslag til før- og efter aktivitet på skolen

Før-aktivitet (fagligt):
Del jeres erfaringer med at købe varer ”over nettet”. Hvad skal der til for at en webshop fanger jeres opmærksomhed?

Efter-aktivitet (fagligt):
Hvad vil I være opmærksomme på, næste gang I skal være med til at købe en vare i en webshop?

Før-aktivitet (karrierelæring):
Hvad tror I, man laver, hvis man arbejder i en webshop?

Efter-aktivitet (karrierelæring):
Hvilke kompetencer vil du især få brug for at udvikle, hvis du skal arbejde i en webshop?

Læringsdagens formål og mål

I dette forløb får du indblik i, hvad det vil sige at arbejde i en digital webshop. Du kommer til at arbejde med forskellige processer i en digital webshop som spænder bredt fra viden om kundeservice offline og online, lager, produkthåndtering og reklamationer (klager).

Teknologi

Eleverne kan evt. bruge en mobil til brug af billedfotografering

Vejledning til undervisere (på erhvervsskolerne)

I dette forløb er formålet at eleverne bliver inddelt i mindre grupper, så de derigennem får indblik i de forskellige og alsidige arbejdsprocesser i en digital handelsvirksomhed.

Under læringsdagen vil vi sammen med eleverne se disse to videoer:
Munk Store virksomhedsbesøg
Vi besøger Danmarks største robotlager

Aktiviteter og opgaver:

  • Opgave 0: Er det detail, handel eller kontor?
  • Opgave 1: Kender du forskellige webshops?
  • Opgave 2: Hvad er god kundeservice online og offline?
  • Opgave 3: Fra kurv til kunde – Hvad er den rigtige rækkefølge? (video-intro)
  • Opgave 4: ”Min webshop” har fået nye varer – lav tre produktbeskrivelser, tag billeder og skriv salgstekster.
  • Opgave 5: Reklamationer – find fejlene på tøjet
  • Opgave 6: Du får en E-mail fra en utilfreds kunde – hvad svarer du?
  • Opgave 7: Pluk og pak den rigtige vare ind som en gave til kunden
  • Opgave 8: Nu er pakken (næsten) klar til at blive afsendt. Skriv et kort til kunden og print pakkelabel

Hvad lærer du i forløbet? (fagligt indhold)

Du lærer hvad det vil sige at arbejde i en digital webshop. Alt hvad der vedrører dét at håndtere en ordre fra begyndelse til slut.