Fra data til dollars 7.-8. klasse

I dette forløb kommer du til at arbejde med data og hvordan man kan bruge data til at tjene penge. Eleven skal udføre forskellige datarelaterede opgaver for TBS-grillshop, så deres digtale omsætning kan stige.

Book læringsdagen

Fag og faglige mål i folkeskolen

Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 7. – 8. klassetrin.

Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Dansk og Samfundsfag (8.kl.).

Faglige mål:

Dansk:
Eleven kan anvende sproglige virkemidler i promovering af produkter.
Eleven får forståelse for de tre appelformer.

Samfundsfag:
Forståelse for sociografiske forhold blandt danskere.

Forslag til før- og efter aktivitet på skolen

Faglige føraktiviteter

Dansk: arbejde med produkttekster og målgrupper.

Samfundsfag: forståelse for sociografiske forhold i Danmark.

Faglige- efteraktiviteter

Dansk: Lave SOME-opslag til en selvvalgt virksomhed

Samfundsfag: undersøge Danmarks Statistik

Karrierelæring – før/efteraktiviteter

Før besøget:

  • Snak med eleverne: hvad er data?
  • Snak med eleverne: hvad laver man i en digital handelsvirksomhed?
  • Snak med eleverne: hvornår har du sidst handlet online?
  • Snak med eleverne: har de forældre som sælger vare på nettet?

Efter besøget:

  • Snak med eleverne om, hvad de har oplevet og lært om data og digital handel?
  • Var det som forventet?
  • Hvad var anderledes?
  • Hvad tænker I om den slags jobs?
Læringsdagens formål og mål

Formål

  • At du får indblik i job og arbejdsopgaver i en butik.
  • At du får set at der findes spændende jobs i butiksbranchen.
  • At du opnår digitale kompetencer.

Mål

  • At lære om prissætning på produkter.
  • At lære om butiksindretning.
  • At lære om målgrupper.
  • At lære om data og målrettet markedsføring.
  • At lære hvordan virksomheder kan tjene penge i butikken.
Krav til teknologi

Eleverne skal medbringe:

  • Egen bærbar computer

IT-værktøjer:

Elever skal arbejde med “Google Analytics” og “Google Trends”. Analytics tilgås via et udleveret papirark, mens Trends tilgås via et link. Derudover kan der arbejdes med forskellige medier i opgave 3, der er en mere valgfri opgave for eleven.

Gruppedannelse

Underviser fra folkeskolen laver grupper på forhånd, som eleverne kan arbejde i på læringsdagen. Gruppen skal bestå af 2-3 elever.

Til erhvervsskolelærerne

Værktøjer

Underviser på erhvervsskolerne skal lave en kort introduktion til emnet, så eleverne bedre kan få en forståelse for, hvad emnet indebærer. Nedenstående PowerPoint kan anvendes:

PowerPoint til “fra data til dollars” – introduktion

Derudover skal erhvervsskolerne have printet dataoversigt og persona-skabelon til opgave 1 inden læringsdag.
Materialet findes her:

Dataoversigt til TBS Grillshop

Skabelon til persona

Didaktisk

Der kan være stor forskel på elevernes niveau. Underviseren fra erhvervsskolen kan derfor med fordel differentiere enkelte opgaver, hvis det kan fornemmes, at den pågældende elev kan udfordres med flere faglige benspænd.

Samtidig skal underviseren være opmærksom på at deltage engageret i elevernes arbejde, da dermed opstår en større dynamik i undervisningen. Forløbets store fokus på taktilt arbejde giver også anledning til, at underviseren skal spørge ind til elevens tanker.

Hvad lærer eleven?

  • Du lærer om data og hvordan du kan anvende dem til at tjene penge.
  • Du lærer om digital handel.
  • Dulærer om hvad målgrupper er.
  • Du lærer om online markedsføring.

Målet er…

  • At du får indblik i digital handel.
  • At du ser, at der findes spændende jobs indenfor butik, kontor og handel.
  • At du opnår digitale kompetencer.
  • At du får en forståelse for, hvordan data bliver brugt i digitale handelsvirksomheder.

TBS Grillshop (casevirksomhed)

TBS Grillshop er en digital handelsvirksomhed, der sælger “alt til grillen”

Du kan læse mere om TBS Grillshop på deres hjemmeside: TBS Grillshop