Design og salg af t-shirt
Kan du designe en t-shirt? Og kan du sælge den? På denne læringsdag skal du lære at designe en t-shirt. Når du har lavet dit design, så bliver det trykt på en t-shirt og måske til salg i en rigtig butik. Du lærer også om målgrupper og prissætning, og hvordan du kan markedsføre og sælge din t-shirt.
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 6. og 7. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Håndværk og design, Dansk, Matematik.
Der arbejdes med udgangspunkt i designcirklen.
Faglige mål:
Håndværk og design
Der arbejdes med design, og at eleverne kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling. Der arbejdes med idéudvikling, idéafprøvning, produktrealisering og evaluering. Der vil særligt
- Eleven kan fortælle om idéer til et produkt
- Eleven kan forklare og skitsere idéer efter hensigt.
- Eleven kan alene, og i fællesskab, udvikle og formulere idéer fra omverdenen, herunder med digitale værktøjer
- Eleven kan alene, eller i fællesskab præsentere produkter.
Matematik
- Eleven kan anvende forskellige strategier til matematisk problemløsning.
- Eleven kan oversætte mellem hverdagssprog og udtryk med matematiske symboler.
- Eleven kan udføre beregninger med de fire regningsarter inden for naturlige tal, herunder beregninger vedrørende hverdagsøkonomi.
Dansk
- Eleven kan bruge it- og tænkeredskaber til at få idéer
- Eleven kan udarbejde fagtekster
- Eleven kan fremlægge sit produkt for andre
Faglige føraktiviteter
Det er ikke et krav at have arbejdet med nedenstående punkter i fagene inden besøget på erhvervsskolen. Det er ment som forslag til, hvordan jeres elever kan få størst muligt udbytte ud af læringsdagen og hvordan I kan få læringsdagen passet ind i den daglige undervisning.
Håndværk og design
- Det kan være en god idé at have snakket om designsprocessen inden besøget på erhvervsskolen.
- Det kan være en god idé at have arbejdet med viden omkring idéudvikling, idéafprøvning, produktrealisering og evaluering, da det ikke er muligt at nå på 1 dag på erhvervsskolen.
Matematik
- Det kan være en god idé at have arbejdet med priser og prissætning inden besøget på erhvervsskolen.
- Man kan fx have arbejdet med procentregning, beregne avance og lære om moms.
Dansk
- Man kan med fordel have arbejdet med reklamer i undervisningen inden besøget.
Faglige efteraktiviteter
Håndværk og design
- Hvad lærte vi om design på erhvervsskolen? Kan vi bruge den viden i andre projekter? Fx skoleprojekter, der skal fremvises for forældre og søskende.
- Hvad lærte vi om betydning af design i forhold til målgrupper og prissætning?
Matematik
- Anvende handelsregning i andre sammenhænge. Fx i arbejdet med privatøkonomi, eller små projekter hvor eleverne skal drive en lille bod/loppemarked på skolen.
- Lave beregninger på t-shirt salg. Hvor mange kan vi sælge, hvad kommer vi til at tjene og hvad med udgifter til fragt, hvis man skal sende t-shirts til kunder?
Dansk
- Hvad har vi lært om målgrupper og markedsføring på erhvervsskolen. Hvordan kan vi bruge det i vores arbejde med reklamer?
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
Snak med eleverne om følgende:
- Hvilke tøj butikker kender I (fysiske butikker og webshops)?
- Hvad køber I?
- Hvad er en god butik?
- Hvem arbejder i butikken?
- Er der en flot butik i jeres by?
Efter besøget:
Snak med eleverne om:
- Hvilke arbejdsopgaver er der i butikken? (designe, markedsføre, sælge, kundeservice)
- Hvad skal man være god til for at arbejde i en butik?
- Hvordan skal man opføre sig som sælger/kunde i butikken?
Formål
- At lære om arbejdet inden for butik og handel på en konkret og kreativ måde.
- At vise eleverne, at der findes spændende jobs i butik- og handelsbranchen, hvis man kan lide at være kreativ og arbejde med mennesker.
Mål
- At arbejde med designprocessen.
- At designe motiv til sin egen t-shirt.
- At lære hordan man beregner priser på varer.
- At lære om målgrupper og hvordan man markedsfører og sælger varer til dem.
Eleverne skal medbringe:
- Egen bærbar PC
IT-værktøjer:
Der arbejdes i programmet Canva.com, når eleverne skal designe motiv til deres t-shirt. Erhvervsskolen sørger for bruger-login til siden.
IT-værktøjer
Eleverne skal arbejde i Canva.com.
BEMÆRK: Nogle folkeskoler vil ikke kunne tilgå Canva via egen mail, da kommunerne spærrer for adgang til it-værktøjer, der ikke er godkendt af kommunen. Som erhvervsskole skal I derfor sørge for at oprette mailkonti og oprette brugerne på Canva inden folkeskolebesøgene.
BEMÆRK: Forløbet kræver en maskine til at lave tryk på t-shirts, samt at der er indkøbt t-shirts til formålet.
Didaktisk
Der bør være fokus på at få nogle gode faglige snakke med eleverne undervejs:
- Hvad synes de er et godt design?
- Hvordan skaber man mode og trends (brug fx Prime læskedrik som eksempel på trend)?
- Hvorfor er det vigtigt at have øje for målgruppen, når man designer, prissætter og laver markedsføring?
Lad eleverne være så aktive som muligt og opfordre dem til at byde ind med forslag.
Hvad lærer I?
I dette forløb kommer I til at arbejde med design og handel. I skal lære:
- Hvordan man laver et godt design.
- Om betydningen af viden om målgrupper.
- Hvordan man laver gode reklamer og skaber hype omkring et produkt.
- Hvordan man prissætter en vare og får den solgt.
- Om arbejdsopgaver inden for butik og handel.
Målet er, at I skal…
- Prøve at designe jeres eget motiv og få fremstillet en t-shirt med print.
- Prissætte jeres t-shirt (hvad skal den koste?).
- Producere markedsføringsmateriale (reklame).
- Vælge hvilke kanaler i vil bruge til salg af t-shirt.
Hvad kan du blive?
Her kan du møde Magnus, som arbejder i tøjbutikken Blend.
Du kan høre lidt om hvorfor han har valgt at arbejde med tøj og hvilke arbejdsopgaver han har i butikken.