Den virtuelle butik 5.-6. klasse
I dette forløb kommer I til at arbejde med butiksarbejde. I skal udføre forskellige opgaver for JYSK, der er en del af deres dagligdag i butikken
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 5.-6. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Matematik, Dansk og projektuger
Faglige mål:
Matematik
- Eleven kan lave simpel regning i Excel eller Google Sheets.
- Eleven har viden om procentregning.
Dansk
- Eleven kan markedsføre/kommunikere et produkt
- Eleven kan lave et tilbudsskilt.
Faglige føraktiviteter
Matematik: arbejde med procentregning og regneark (Google Sheets eller Excel)
Dansk: arbejde med produkttekster og målgrupper.
Dansk: lade eleverne lave en virksomhedsbeskrivelse af Jysk
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
- Snak med eleverne: hvad ved de om butikker, og hvordan butikker tjener penge
- Snak med eleverne: hvad kender I til JYSK?
- Snak med eleverne: har de selv væreet i JYSK?
Efter besøget:
- Snak med eleverne om hvad de har oplevet og lært om butikker.
- Var det som forventet?
- Hvad var anderledes?
- Hvad tænker I om den slags jobs?
Formål
- At give eleverne indblik i job og arbejdsopgaver i en butik
- At vise eleverne at der findes spændende jobs i butiksbranchen
- At eleverne opnår digitale kompetencer
Mål
- At lære om prissætning på produkter
- At lære om butiksindretning
- At lære om målgrupper
- At lære om data og målrettet markedsføring
- At lære hvordan virksomheder kan tjene penge i butikken
Eleverne skal medbringe:
- Egen bærbar computer
IT-værktøjer:
Elever skal arbejde i programmet “Matterport”. Programmet tilgås via et link, som udleveres på læringsdagen. Derudover skal eleven kunne lave arbejde i Google Sheets eller Excel.
Gruppedannelse
Underviser fra folkeskolen laver grupper på forhånd, som eleverne kan arbejde i på læringsdagen. Gruppen skal bestå af 2-3 elever.
Værktøjer
Erhvervsskolen skal have plancher og skriveredskaber klar, så eleverne kan lave tilbudsskilte (opgave 3). Derudover skal underviseren inden starten have printet materiale til opgave 2 og opgave 6.
Materialet findes her:
Didaktisk
Der kan være stor forskel på elevernes niveau. Underviseren fra erhvervsskolen kan derfor med fordel differentiere enkelte opgaver, hvis det kan fornemmes, at den pågældende elev kan udfordres med flere faglige benspænd.
Forløbet er i store dele selvkørende. Derfor er det vigtigt, at underviseren giver en god introduktion til, hvordan dette forløb henvender sig til arbejdet i en detail-butik. Samtidig skal underviseren være opmærksom på at deltage engageret i elevernes arbejde, da dermed opstår en større dynamik i undervisningen. Forløbets store fokus på taktilt arbejde giver også anledning til, at underviseren skal spørge ind til elevens tanker.
Hvad lærer I?
- I skal lære om butiksindretning, prissætning og markedsføring.
- I skal lære om arbejdet i en butik, som er meget mere end at fylde varer på en hylde.
Målet er, at I skal…
- Få et grundlæggende kendskab til butiksindretning.
- Lave tilbud på udvalgte produkter.
- Lave målrettet markedsføring til bestemte målgrupper.
JYSK
JYSK er en stor international kæde af butikker, der sælger “alt til boligen”
Du kan læse mere om JYSK på deres hjemmeside:
Aktiviteter
Gå på jagt efter orange knappenåle i JYSK-butikken.
Her finder I opgaverne I skal løse…
I har lært noget omkring indretning og prissætning. I skal nu forstille, at I skal sælge jeres yndlingssko i en butik. Valg af butik er valgfri – I må også gerne ”lave” jeres egen. I skal lave en vareopsætning til disse sko, som I skal sælge i butikken.
Lav opstilling, hvor I præsenterer varen bedst.
- Vælg, hvor varen skal placeres i butikken. Du kan evt. bruge JYSK´s butiksindretning som inspiration?
- Lav en pris med rabat. Anvend prissætningsmetoden som I tidligere har lært
- Udform et prisskilt til varen
- Målgruppe: hvem er varen til?
- Er skoen et produkt, som kræver meget overvejelser hos kunden?
Hvad kan du blive?
Her kan du møde Julie, som er elev i JYSK. Hun fortæller lidt om sine arbejdsopgaver og hvorfor hun har valgt at arbejde i butik.