Den virtuelle butik 7.-8. klasse
I dette forløb kommer I til at arbejde med butiksarbejde. I skal udføre forskellige opgaver for JYSK, der er en del af deres dagligdag i butikken
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 7. – 8. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Dansk, Matematik og Samfundsfag (8.kl.).
Faglige mål:
Dansk:
Eleven kan anvende sproglige virkemidler i promovering af produkter.
Eleven får forståelse for de tre appelformer.
Matematik:
Eleven kan lave handelsregning.
Eleven får et kendskab til salgsbudgetter.
Eleven kan arbejde i regneark.
Samfundsfag:
Forståelse for sociografiske forhold blandt danskere.
Faglige føraktiviteter
Matematik: arbejde med procentregning, regneark og budgetter (Google Sheets eller Excel)
Dansk: arbejde med produkttekster og målgrupper.
Dansk: lade eleverne lave en virksomhedsbeskrivelse af JYSK.
Samfundsfag: lade eleverne lave informationssøgning om, hvilke tiltag JYSK gør for miljøet.
Samfundsfag: forståelse for sociografiske forhold i Danmark.
Faglige- efteraktiviteter
Dansk: Lave SOME-opslag til en selvvalgt varekampagne fra JYSK.
Matematik: lave handelsregning i andre tilfælde. Evt. lave regning på deres egen privatøkonomi.
Samfundsfag: hvilken betydning har det for Danmark, at store virksomheder som JYSK findes i landet?
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
- Snak med eleverne: hvad kender I til JYSK?
- Snak med eleverne: har de selv været i JYSK?
- Snak med eleverne: hvad betyder detail?
- Snak med eleverne: har de forældre, som arbejder i butik
- Snak med eleverne: hvordan er deres forestilling omkring dét at arbejde i butik
Efter besøget:
- Snak med eleverne om hvad de har oplevet og lært om butikker og detailhandel.
- Var det som forventet?
- Hvad var anderledes?
Formål
- At give eleverne indblik i job og arbejdsopgaver i en butik.
- At vise eleverne at der findes spændende jobs i butiksbranchen.
- At eleverne opnår digitale kompetencer.
Mål
- At lære om prissætning på produkter.
- At lære om butiksindretning.
- At lære om målgrupper.
- At lære om data og målrettet markedsføring.
- At lære hvordan virksomheder kan tjene penge i butikken.
Eleverne skal medbringe:
- Egen bærbar computer
IT-værktøjer:
Elever skal arbejde i programmet “Matterport”. Programmet tilgås via et link, som udleveres på læringsdagen. Derudover skal eleven kunne lave arbejde i Google Sheets eller Excel.
Gruppedannelse
Underviser fra folkeskolen laver grupper på forhånd, som eleverne kan arbejde i på læringsdagen. Gruppen skal bestå af 2-3 elever.
Værktøjer
Erhvervsskolen skal have plancher og skriveredskaber klar, så eleverne kan lave tilbudsskilte (opgave 3). Derudover skal underviseren inden starten have printet materiale til opgave 2 og opgave 6.
Materialet findes her:
Didaktisk
Der kan være stor forskel på elevernes niveau. Underviseren fra erhvervsskolen kan derfor med fordel differentiere enkelte opgaver, hvis det kan fornemmes, at den pågældende elev kan udfordres med flere faglige benspænd.
Forløbet er i store dele selvkørende. Derfor er det vigtigt, at underviseren giver en god introduktion til, hvordan dette forløb henvender sig til arbejdet i en detail-butik. Samtidig skal underviseren være opmærksom på at deltage engageret i elevernes arbejde, da dermed opstår en større dynamik i undervisningen. Forløbets store fokus på taktilt arbejde giver også anledning til, at underviseren skal spørge ind til elevens tanker.
Hvad lærer I?
- I skal lære om butiksindretning, budgetter og markedsføring.
- I skal lære om arbejdet i en butik, som er meget mere end at fylde varer på en hylde.
Målet er, at I skal…
- Få et grundlæggende kendskab til butiksindretning.
- Lave tilbud på udvalgte produkter.
- Lave målrettet markedsføring til bestemte målgrupper.
JYSK
JYSK er en stor international kæde af butikker, der sælger “alt til boligen”
Du kan læse mere om JYSK på deres hjemmeside:
Aktiviteter
Gå på jagt efter orange knappenåle i JYSK-butikken.
Her finder I opgaverne I skal løse…
I skal nu forestille, at I skal sælge jeres yndlingssko i en butik. Valg af butik er valgfri – I må også gerne ”lave” jeres egen. I skal lave en vareopsætning til disse sko, som I skal sælge i butikken.
- Målgruppe: hvem er varen til?
- Er skoen et produkt, som kræver meget overvejelser hos kunden?
- Lav opstilling, hvor I præsenterer varen bedst. Vælg, hvor varen skal placeres i butikken. Du kan evt. bruge JYSK´s butiksindretning som inspiration?
- Lav et salgsbudget for disse sko.
- Udform et prisskilt til varen
Hvad kan du blive?
Her kan du møde Julie, som er elev i JYSK. Hun fortæller lidt om sine arbejdsopgaver og hvorfor hun har valgt at arbejde i butik.