Den Grønne Slikbutik 5.-6. klasse
I dette forløb kommer eleven til at arbejde med bæredygtighed. Eleven skal udføre forskellige opgaver for en fiktiv butik kaldet “Den Grønne Slikbutik”, som skal gøre virksomheden mere bæredygtig.
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 5. – 6. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i faget “Dansk”.
Faglige mål:
Dansk:
Eleven kan markedsføre/kommunikere et produkt.
Faglige føraktiviteter
Dansk: arbejde med produkttekster og markedsføring.
Faglige- efteraktiviteter
Lave egne tiltag på skolen i fællesskab med eleverne, som kan hjælpe til med den grønne omstilling.
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
- Snak med eleverne: hvad laver man i detail-branchen?
- Snak med eleverne: hvordan har de oplevet den grønne omstilling derhjemme? Har de ændret forbrugsvaner?
Efter besøget:
- Snak med eleverne om hvad de har oplevet og lært om den grønne omstilling i detailbranchen
- Var det som forventet?
- Hvad var anderledes?
- Hvad tænker I om den slags jobs?
Formål
- At give eleverne indblik i bæredygtig.
- At vise eleverne, hvordan detail-butikker kan arbejde med bæredygtighed.
- At eleverne opnår forståelse for, hvordan man kan tackle den grønne omstilling i butikkerne.
Mål
- Eleven får et basalt kendskab til detail-branchen.
- Eleven får et basalt kendskab til den grønne omstilling
- Eleven får lov til at arbejde konkret og kreativt med den grønne omstilling i detail-branchen.
Eleverne skal medbringe:
- Egen bærbar computer
IT-værktøjer:
Eleverne skal primært arbejde med pen og papir, men kan i enkelte opgaver vælge at arbejde med computer. Det er dog ikke et krav for, at forløbet kan fungere i sin helhed.
Gruppedannelse
Underviser fra folkeskolen laver grupper på forhånd, som eleverne kan arbejde i på læringsdagen. Gruppen skal bestå af 2-3 elever.
Værktøjer
Underviser på erhvervsskolerne skal lave en kort introduktion til emnet, så eleverne bedre kan få en forståelse for, hvad emnet indebærer. Nedenstående PowerPoint kan anvendes:
Derudover skal erhvervsskolen stille skriveredskaber og papir til rådighed for eleverne, så de kan lave opgave 3 (se under aktiviteter).
Didaktisk
Der kan være stor forskel på elevernes niveau. Underviseren fra erhvervsskolen kan derfor med fordel differentiere enkelte opgaver, hvis det kan fornemmes, at den pågældende elev kan udfordres med flere faglige benspænd.
Samtidig skal underviseren være opmærksom på at deltage engageret i elevernes arbejde, da dermed opstår en større dynamik i undervisningen. Forløbets store fokus på taktilt arbejde giver også anledning til, at underviseren skal spørge ind til elevens tanker.
Hvad lærer I?
- Basal forståelse for den grønne omstilling/bæredygtighed
- Basal forståelse for markedsføring
- Basal forståelse for målgrupper
Målet er, at eleven skal…
- Opnå viden omkring, hvordan man kan arbejde med den grønne omstilling detail-butikker.
Den Grønne Slikbutik
Eleven skal være med til at åbne en ny slikbutik kaldet ”Den Grønne Slikbutik”. Denne butik har stort fokus på at være så bæredygtige som muligt. I bland-selv-slik-branchen har man store problemer med:
- Der er stort svind (tab) ved salg, da mange kunder taber meget af det slik, der skulle i poserne.
- Der bliver brugt meget engangsemballage bl.a. plastikposer, papirposer plastikhandsker, plastikbøtter mm.
Begge ting er et problem i forhold til den grønne omstilling, men også økonomisk for butikken, da de taber mange penge på svind og emballage.
Den grønne slikbutik har brug for elevens hjælp til at løse problemerne!
Hvad kan du blive?
Her kan du møde Rasmus som er elev i Eventyrsport. Rasmus fortæller om sine arbejdsopgaver og hvad man skal kunne lide for at arbejde i butik. Han fortæller også om, hvad grøn omstilling og bæredygtighed betyder, når man arbejder i butik.
Mere om grøn omstilling
I filmen her kan du høre Jesper fortælle meget mere om arbejdet med grøn omstilling i Eventyrsport og hvad det betyder for kunderne.