Byg en business

Du skal arbejde med SPORT24 som case. De har haft stor succes med deres tilbud til skoler, hvor man kan få lavet spillerdragter, træningstøj og fælles tøj til skitur. De ønsker nu at udvide konceptet, så der bliver tilbudt salg af SPORT 24 varer på skolerne.

Book læringsdagen

Fag og faglige mål i folkeskolen

Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 6.-7. klassetrin. 

Fag: Forløbet kan passe ind i faget Dansk

Faglige mål:

Dansk 6. klassetrin

  • Eleven kan udarbejde fagtekster
  • Eleven har viden om modtagerforhold

Dansk 7. klassetrin

  • Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion.
  • Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
  • Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommunikationen.
  • Eleven har viden om PR og lancering.
Forslag til før- og efter aktivitet på skolen

Faglige føraktiviteter

Dansk 6. klassetrin:

  • Arbejde med produkttekster
  • arbejde med modtagerforhold

Dansk 7. klassetrin:

  • Arbejde med forskellige virkemidler og grafisk design
  • Snakke om målgrupper og hvordan man kan nå dem med forskellige udtryksformer
  • Arbejde med PR og markedsføringsmateriale

Faglige efteraktiviteter

  • Hvad lærte vi på erhvervsskolen om målgrupper og markedsføring?
  • Kan vi bruge den viden i andre sammenhænge – i skolen og udenfor skolen?

Karrierelæring – før/efteraktiviteter

Før besøget:

  • Snak med eleverne om, hvad de ved om butikker og hvordan butikker tjener penge?
  • Snak med eleverne: hvilke butikker handler I hos og hvilke handler jeres forældre i?
  • Snak med eleverne: hvad tror I man skal kunne for at arbejde i butik?

Efter besøget:

  • Snak med eleverne om hvad de har oplevet og lært om butikker.
  • Var det som forventet?
  • Hvad var anderledes?
  • Hvad tænker I om den slags jobs?
Læringsdagens formål og mål

Formål

  • At give eleverne indblik i job og arbejdsopgaver i en butik
  • At vise eleverne at der findes spændende jobs i butiksbranchen, hvis man kan lide at være kreativ og arbejde med design og markedsføring.   

Mål

  • At prøve forskellige arbejdsopgaver i en butik.
  • At lære om målgrupper og hvordan du kan ramme dem med kommunikation.
  • At lære hordan man lave godt materiale til PR/markedsføring.
  • At lære hvordan man indretter en butik.
Krav til teknologi

Eleverne skal medbringe:

  • Egen bærbar computer

IT-værktøjer:

Eleverne skal arbejde i programmet Canva, hvor de skal designe markedsføringsmateriale. Erhvervsskolen sørger for bruger-login til siden. 

Til erhvervsskolelærerne

IT-værktøjer

Eleverne skal desuden arbejde i Canva

BEMÆRK: Nogle folkeskoler vil ikke kunne tilgå Canva via egen mail, da kommunerne spærrer for adgang til it-værktøjer, der ikke er godkendt af kommunen. Som erhvervsskole skal I derfor sørge for at oprette mailkonti og oprette brugere på Canva inden folkeskolebesøgene. 

Didaktisk

Der bør være fokus på at få nogle gode faglige snakke med eleverne undervejs:

  • Hvad synes de er godt markedsføringmateriale?
  • Hvorfor virker noget markedsføringsmateriale bedre end andet?
  • Hvilke butikker kender de?
  • Hvorfor er forskellige butikker indrettet som de er – hvad prøver butikkerne at opnå?

Hvad lærer I?

I dette forløb kommer I til at arbejde med butiksindretning. I skal lære:

  • hvordan man indretter en butik,
  • hvilke varer I skal bruge og hvordan man sælger varer,
  • hvordan I markedsfører jeres butik og laver opslag til de sociale medier.

Målet er, at I skal…

  • Udvikle et fagsprog og lære begreber inden for butiksfaget.
  • Lære om målgrupper
  • Lære om butiksindretning
  • Lave markedsføringsmateriale (plakater og SoMe-materiale) til målgruppen.