Byg en business
Du skal arbejde med SPORT24 som case. De har haft stor succes med deres tilbud til skoler, hvor man kan få lavet spillerdragter, træningstøj og fælles tøj til skitur. De ønsker nu at udvide konceptet, så der bliver tilbudt salg af SPORT 24 varer på skolerne.
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 6.-7. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i faget Dansk
Faglige mål:
Dansk 6. klassetrin
- Eleven kan udarbejde fagtekster
- Eleven har viden om modtagerforhold
Dansk 7. klassetrin
- Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion.
- Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
- Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommunikationen.
- Eleven har viden om PR og lancering.
Faglige føraktiviteter
Dansk 6. klassetrin:
- Arbejde med produkttekster
- arbejde med modtagerforhold
Dansk 7. klassetrin:
- Arbejde med forskellige virkemidler og grafisk design
- Snakke om målgrupper og hvordan man kan nå dem med forskellige udtryksformer
- Arbejde med PR og markedsføringsmateriale
Faglige efteraktiviteter
- Hvad lærte vi på erhvervsskolen om målgrupper og markedsføring?
- Kan vi bruge den viden i andre sammenhænge – i skolen og udenfor skolen?
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
- Snak med eleverne om, hvad de ved om butikker og hvordan butikker tjener penge?
- Snak med eleverne: hvilke butikker handler I hos og hvilke handler jeres forældre i?
- Snak med eleverne: hvad tror I man skal kunne for at arbejde i butik?
Efter besøget:
- Snak med eleverne om hvad de har oplevet og lært om butikker.
- Var det som forventet?
- Hvad var anderledes?
- Hvad tænker I om den slags jobs?
Formål
- At give eleverne indblik i job og arbejdsopgaver i en butik
- At vise eleverne at der findes spændende jobs i butiksbranchen, hvis man kan lide at være kreativ og arbejde med design og markedsføring.
Mål
- At prøve forskellige arbejdsopgaver i en butik.
- At lære om målgrupper og hvordan du kan ramme dem med kommunikation.
- At lære hordan man lave godt materiale til PR/markedsføring.
- At lære hvordan man indretter en butik.
Eleverne skal medbringe:
- Egen bærbar computer
IT-værktøjer:
Eleverne skal arbejde i programmet Canva, hvor de skal designe markedsføringsmateriale. Erhvervsskolen sørger for bruger-login til siden.
IT-værktøjer
Eleverne skal desuden arbejde i Canva.
BEMÆRK: Nogle folkeskoler vil ikke kunne tilgå Canva via egen mail, da kommunerne spærrer for adgang til it-værktøjer, der ikke er godkendt af kommunen. Som erhvervsskole skal I derfor sørge for at oprette mailkonti og oprette brugere på Canva inden folkeskolebesøgene.
Didaktisk
Der bør være fokus på at få nogle gode faglige snakke med eleverne undervejs:
- Hvad synes de er godt markedsføringmateriale?
- Hvorfor virker noget markedsføringsmateriale bedre end andet?
- Hvilke butikker kender de?
- Hvorfor er forskellige butikker indrettet som de er – hvad prøver butikkerne at opnå?
Hvad lærer I?
I dette forløb kommer I til at arbejde med butiksindretning. I skal lære:
- hvordan man indretter en butik,
- hvilke varer I skal bruge og hvordan man sælger varer,
- hvordan I markedsfører jeres butik og laver opslag til de sociale medier.
Målet er, at I skal…
- Udvikle et fagsprog og lære begreber inden for butiksfaget.
- Lære om målgrupper
- Lære om butiksindretning
- Lave markedsføringsmateriale (plakater og SoMe-materiale) til målgruppen.
Sport24
SPORT24 ønsker at udvikle et koncept, hvor man på skolerne har en lille butik med outlet salg fra SPORT24. Jeres opgave bliver at komme med forslag til, hvordan sådan en butik skal opbygges. I kan læse mere om SPORT24’s samarbejde med skolerne ved at trykke på linket herunder
Hvad kan du blive?
Her kan du møde Thea og høre hende fortælle om hvordan det er at arbejde som elev i butik.
Du kan høre om hendes daglige arbejdsopgaver og hvilke spændende karrieremuligheder der er.