Byg en app
I dette forløb kommer I til at arbejde med app-udvikling. I skal udvikle en app for SPORT24, der både kan fungere som personlig fitness assistent og som markedsføringsværktøj.
Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 7.-8. klassetrin.
Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Matematik, Teknologiforståelse, Dansk og projektuger
Faglige mål:
Matematik
- Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable.
- Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer.
Faglige føraktiviteter
Matematik: arbejde med variable og hvis/eller sætninger
Teknologiforståelse: arbejde med blokprogrammering
Dansk: arbejde med produkttekster og målgrupper
Karrierelæring – før/efteraktiviteter
Før besøget:
- Snak med eleverne om, hvad de ved om butikker og hvordan butikker tjener penge
- Snak med eleverne: hvilke butikker har apps og hvad bruger de dem mon til?
- Har jeres forældre apps fra nogle butikker?
Efter besøget:
- Snak med eleverne om hvad de har oplevet og lært om butikker.
- Var det som forventet?
- Hvad var anderledes?
- Hvad tænker I om den slags jobs?
Formål
- At give eleverne indblik i job og arbejdsopgaver i en butik
- At vise eleverne at der findes spændende jobs i butiksbranchen, hvis man kan lide at arbejde med teknologi og digitale medier.
- At eleverne opnår digitale kompetencer – særligt programmering
Mål
- At lære at designe og programmere en app
- At lære om målgrupper
- At lære om data og målrettet markedsføring
- At lære hvordan virksomheder kan tjene penge på gratis apps
Eleverne skal medbringe:
- Egen bærbar computer
- Mobiltelefon
IT-værktøjer:
Elever skal arbejde i programmet “App Lab” på code.org. Erhvervsskolen sørger for bruger-login til siden.
Hvis I gerne vil kunne arbejde videre med det, når I kommer hjem på skolen, så skal eleverne oprette en profil på code.org inden læringsdagen på erhvervsskolen.
IT-værktøjer
Elever skal arbejde i programmet “App Lab” på code.org.
BEMÆRK: Nogle folkeskoler vil ikke kunne tilgå code.org via egen mail, da kommunerne spærrer for adgang til it-værktøjer, der ikke er godkendt af kommunen. Som erhvervsskole skal I derfor sørge for at oprette mailkonti og oprette brugere på code.org inden folkeskolebesøgene.
Didaktisk
Der er stor forskel på elevernes niveau omkring programmering. Nogle skoler har fablabs og eleverne har arbejdet med kodning/programmering, mens andre ikke har. Det er derfor vigtigt at få en fornemmelse af hvor eleverne er, gerne gennem dialog med deres undervisere inden læringsdagen. Man kan således ikke følge materialet til læringsdagen fuldstændig slavisk. Det vigtigste er at få en god oplevelse og ikke at man når i mål med alle opgaver.
Hvad lærer I?
- I skal lære om design og programmering af apps.
- I skal også lære om målgrupper, og hvordan virksomheder anvender data til at lave målrettet markedsføring.
- I skal lære om arbejdet i en butik, som er meget mere end at fylde varer på en hylde.
Målet er, at I skal…
- Få et grundlæggende kendskab til programmering.
- Designe og programmere en app til Sport24.
- Lave målrettet markedsføring til bestemte målgrupper.
Sport24
Sport24 er en stor kæde af butikker, der sælger sportsudstyr, tøj og sko.
Du kan læse mere om Sport24 på deres hjemmeside:
Hvad kan du blive?
Her kan du møde Mikkel og høre ham fortælle om hvordan det er at arbejde med digital handel i en butik som Munk Store.
Du kan også besøge en Munk Store og høre mere om de forskellige arbejdsopgaver ved at trykke på knappen her: Besøg Munk Store
Produceret af Videncenter for digital handel