Bæredygtig business

I dette forløb kommer I til at lære om, hvordan butikker arbejder med den grønne omstilling for at blive mere bæredygtige. I vil høre om konkrete tiltag i butikkerne i Vejles gågade, som en del af projekt “Grøn detail”.

Book læringsdagen

Fag og faglige mål i folkeskolen

Klassetrin: Forløbet henvender sig til elever på 7.-8. klassetrin. 

Fag: Forløbet kan passe ind i fagene Samfundsfag og Dansk

Faglige mål/kompetencer – Samfundsfag: 

Privatøkonomi og forbrugeradfærd:

  • Eleven kan diskutere rollen som forbruger.
  • Eleven har viden om forbrugeradfærd, forbrugerroller og forbrugerrettigheder.

Økonomisk vækst og bæredygtighed:

  • Eleven kan redegøre for problemstillinger og muligheder vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst.
  • Eleven har viden om bæredygtig udvikling og økonomisk vækst.

Faglige mål/kompetencer – Dansk: 

It og kommuniktation:

  • Eleven kan vælge digitale teknologier i forhold til situationen.
  • Eleven har viden om kommunikationsetik.

Fremstilling:

  • Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion.
  • Eleven har viden om varierede udtryks former målrettet forskellige målgrupper.
Forslag til før- og efter aktivitet på skolen

Faglige før/efteraktiviteter – samfundsfag

Før besøget:

  • Lav fx klasseundersøgelser omkring tøjforbrug. Udarbejd et spørgeskema til klassen omkring tøjforbrug, fx. hvor tit der købes nyt tøj, om der genbruges tøj, om de afleverer til genbrug, om der købes økologisk, og hvor meget der handles på udenlandske sites, som fx. Temu og Shein. 
  • Undersøg fx også danskernes generelle tøjforbrug og store tøjvirksomheders omsætning og betydning for den nationale og/eller globale økonomi. 

Efter besøget:

  • Undersøg hvilke virksomheder, som producerer eller sælger bæredygtigt tøj. Undersøg hvor danskernes tøj produceres og transporteres. 
  • Drøft forskellige typer af bæredygtighed: miljømæssig, social og økonomisk. 

Faglige før/efteraktiviteter – Dansk

Før besøget: 

  • Snak om målgrupper. Hvad er en målgruppe og hvordan kommunikerer man målrettet. 
  • Drøft hvad virkemidler er og snak om forskellige typer. 

Efter besøget:

  • Undersøg begreberne “green-hushing” og “green-washing”. Hvad er det? Find gerne eksempler på virksomheder, der er dømt for green-washing.

Karrierelæring – før/efteraktiviteter

Før besøget:

Drøft fx. følgende:

  • Hvad kender I til arbejdet i butik?
  • Hvad kender I til arbejdet indenfor tøjindustrien?
  • Drøft hvor meget I tror bæredygtighed og grøn omstilling fylder for hhv. forbruger og virksomheder. 

Efter besøget:

  • Undersøg hvilke jobs der er inden for bæredygtighed og grøn omstilling.
  • Undersøg hvad ESG-rapportering er. 
Læringsdagens formål og mål

Formål

  • At give eleverne indblik i jobs og arbejdsopgaver i butikker.

Mål

  • Kortlægge egne grønne vaner.
  • Lave en kundeanalyse: hvad kan få dig til at handle bæredygtigt?
  • Lære om konkrete tiltag virksomheder kan gøre for at blive mere bæredygtige.
  • Indrette butik og lave udstillinger, som fremmer salg af bæredygtige produkter.
  • Lave målrettet reklame med de virkemidler, som får kunder til at købe mere bæredygtigt.
Krav til teknologi

Eleverne skal medbringe:

  • Egen bærbar computer.
  • Mobiltelefon.

IT-værktøjer:

Eleverne skal arbejde i programmet Canva, hvor de skal designe markedsføringsmateriale. Erhvervsskolen sørger for bruger-login til siden.

Til erhvervsskolelærerne

IT-værktøjer

Eleverne skal udarbejde et reklame-skilt. Den kan de tegne i hånden, eller de kan anvende programmet Canva på deres bærbare computer.

Eleverne skal desuden udarbejde en story/reel til Instagram. Her kan med fordel også bruges Canva.

BEMÆRK!: Nogle folkeskoler vil ikke kunne tilgå Canva via egen mail, da kommunerne spærrer for adgang til it-værktøjer, der ikke er godkendt af kommunen. Som erhvervsskole skal I derfor sørge for at oprette mailkonti og oprette brugere på Canva inden folkeskolebesøgene.  

Didaktisk

Det vigtigste er, at eleverne får en god oplevelse, og ikke nødvendigvis at man når i mål med alle opgaverne. Slut gerne dagen af med, at eleverne gruppevis præsenterer både deres udstilling og reklame-materiale samlet, mens de fortæller om deres tanker bag. Lad også gerne eleverne fortælle, hvad de synes, de har lært på dagen.  

Er genbrug altid et godt valg? Vis evt eleverne denne film og drøft om det er bæredygtig adfærd:

18-årige besat af litausk app

Hvad lærer du?

Når du går hjem idag, så har du:

  • Lært om jobs og arbejdsopgaver i butikker.
  • Lært hvordan man kan øge salget af bæredygtige produkter.

Målet er, at I skal…

  • Kortlægge jeres egne grønne vaner.
  • Lave en kundeanalyse: hvad kan få dig til at handle bæredygtigt?
  • Lære om konkrete tiltag virksomheder kan gøre for at blive mere bæredygtige.
  • Indrette butik og lave udstillinger, som fremmer salg af bæredygtige produkter.
  • Lave målrettet reklame med de virkemidler, som får kunder til at købe mere bæredygtigt.